czcionka normalna czcionka +1 czcionka +2
Dzisiaj jest piÄ…tek, 10 wrzesieÅ„   
Wyślij kwiaty Wyślij kwaity

Naukowcy: owoce i warzywa raczej słabo chronią przed rakiem 07/04/2010

Naukowcy: owoce i warzywa raczej sÅ‚abo chroniÄ… przed rakiem Jedzenie dużych iloÅ›ci warzyw i owoców w niewielkim stopniu obniża ryzyko zachorowania na nowotwór zÅ‚oÅ›liwy - wynika z najnowszej analizy, którÄ… publikuje pismo "Journal of the National Cancer Institute".

Dieta bogata w warzywa i owoce jest uważana za element zdrowego stylu życia. Badania potwierdzajÄ…, że odgrywa ona ważna rolÄ™ w redukcji ryzyka chorób ukÅ‚adu krążenia, a wielu naukowców podkreÅ›la również jej rolÄ™ w zapobieganiu chorobom nowotworowym, choć dane na ten temat sÄ… mniej przekonujÄ…ce.
Naukowcy z Mount Sinai School of Medicine w Nowym Jorku przeanalizowali dane zebrane w szeroko zakrojonym europejskim badaniu o skrótowej nazwie EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition), które objęły niemal 480 tys. Europejczyków z Danii, Francji, Niemiec, Grecji, WÅ‚och, Holandii, Norwegii, Hiszpanii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii.

Zebrano szczegóÅ‚owe informacje na temat ich nawyków żywieniowych oraz stylu życia. W ciÄ…gu kolejnych 8-9 lat w badanej grupie stwierdzono ponad 30 tys. przypadków zachorowaÅ„ na nowotwór zÅ‚oÅ›liwy.

OkazaÅ‚o siÄ™, że osoby jedzÄ…ce duże iloÅ›ci warzyw i owoców miaÅ‚y w niewielkim stopniu obniżone ryzyko nowotworu zÅ‚oÅ›liwego. Regularne jedzenie warzyw przynosiÅ‚o pewne niewielkie korzyÅ›ci wyłącznie kobietom. Osoby pijÄ…ce dużo alkoholu i jedzÄ…ce regularnie warzywa i owoce miaÅ‚y nieco obniżone ryzyko zachorowania na nowotwory zÅ‚oÅ›liwe, ale tylko te zwiÄ…zane z piciem alkoholu lub paleniem tytoniu.

Na podstawie tych wyników, autorzy pracy ocenili, że dieta bogata w warzywa i owoce ma raczej niewielkie dziaÅ‚anie przeciwnowotworowe.

Jak napisali w swoim artykule, "w badanej populacji osoby jedzÄ…ce wiÄ™ksze iloÅ›ci warzyw i owoców przejawiaÅ‚y też inne zachowania uważane za zdrowe - np. spożywanie niewielkich iloÅ›ci alkoholu, niepalenie papierosów lub palenie przez krótki okres w życiu oraz wiÄ™kszÄ… aktywność fizycznÄ… - co mogÅ‚o mieć wpÅ‚yw na spadek ryzyka raka".

WedÅ‚ug autora komentarza odredakcyjnego, dr. Waltera C. Wiletta z Harvard School of Public Health, praca ta wyraźnie potwierdza wyniki innych badaÅ„, wskazujÄ…ce, że spożywanie dużych iloÅ›ci owoców i warzyw nie obniża ryzyka zachorowania na raka lub robi to w niewielkim stopniu. Badacz przypomina zarazem, że istniejÄ… dowody na jej korzystne dziaÅ‚anie w prewencji chorób ukÅ‚adu krążenia.

Zdaniem dr. Wiletta, w przyszÅ‚oÅ›ci naukowcy powinni siÄ™ skupić na analizowaniu przeciwnowotworowych wÅ‚asnoÅ›ci poszczególnych warzyw i owoców.

opracowała: KC HappySenior.pl , żr.PAP Polonia dla Polonii