seniorzy
Dzisiaj jest, 29 marca 2020
Warszawawww.booked.net
-7°C
Śnieg
A
A
A
close
Kultura
Kultura
Powrót
02.03.2020 / Kultura
Zima stulecia/Wiosna narciarzy - wspominamy zimy sprzed lat

8 marca o godz. 16.00 kino Iluzjon zaprasza na cyfrową repremierę przedwojennego filmu zakopiańskiego górala pt. „Wiosna narciarzy”, humorystycznie przedstawiającego podbój Tatr. W programie ponadto prawdziwe, filmowe zimy sprzed lat: od jazzowego campingu z gwiazdami, przez awangardowe sceny narciarskie Bogdana Dziworskiego aż po groteskową etiudę Romana Polańskiego.   

 

„Wiosna narciarzy”, reż. Adam Krzeptowski, Polska 1934, 9’, zasoby FINA

 

Cyfrowa repremiera przedwojennego filmu „Wiosna narciarzy”, zrealizowanego przez zakopiańskiego górala, Adama Krzeptowskiego w kinie Iluzjon już w niedzielę, 8 marca o godz. 16.00. Krótkometrażowy film jest jednym z ciekawszych osiągnieć twórcy, który w latach 30. zrealizował kilka filmów tatrzańskich. „Wiosna narciarzy” w humorystyczny sposób obrazuje sportowy podbój Tatr, a w dokumentalnych ujęciach widać sportowców z tamtych lat – braci Marusarzy i skoczka Bronisława Czecha. Pojawiają się w początkowych scenach filmu z międzynarodowych zawodów narciarskich w Zakopanem. Ważną rolę w filmie pełni muzyka skomponowana przez Władysława Bugayskiego oraz dwie napisane przez niego piosenki wykonane przez popularny wówczas chór Juranda. Film w lekkiej i dowcipnej formie przedstawia uroki sportów zimowych. Uwagę zwraca zwłaszcza scena, w której główni bohaterowie przepływają na krze przez Morskie Oko.  

 

„Wiosna narciarzy”, reż., Adam Krzeptowski, Polska 1934, 9’

 

„Wiosna narciarzy”, reż. Adam Krzeptowski, Polska 1934, 9’, zasoby FINA

 

W 2019 roku film został zrekonstruowany cyfrowo przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny. Wydarzenie będzie repremierą filmu. 

 

W dobie ocieplającego się klimatu i coraz rzadszego śniegu na nizinach przenieśmy się w czasy prawdziwych zim, kiedy narty same aż chciały zjeżdżać po stoku, a po krach na Morskim Oku skaczą zakochani. W specjalnie dobranym zestawie filmów, obejrzymy Zakopane w rożnych odsłonach: od jazzowego campingu z gwiazdami, przez awangardowe sceny narciarskie Dziworskiego po groteskową etiudę samego Polańskiego. Jak nie uda się do kina doszusować na biegówkach, weźcie chociaż gogle – zapewniają organizatorzy. 

 

W programie wieczoru z zimą stulecia która zachowała się jeszcze w filmowych kadrach, znajdą się pokazy krótkich metraży słynnych polskich twórców: m.in. Bogusława Rybczyńskiego,Romana Polańskiego czy Bogdana Dziworskiego

 

Prelekcję przed filmami wygłosi filmograf FINA, Grzegorz Rogowski. 

 

„Narty, gips, Zakopane”, reż. Edward Pałczyński, Polska 1957, 12’: 

Żartobliwy felieton na temat jazdy na nartach w Zakopanem. Jednym pociągiem do stolicy Tatr przyjeżdżają narciarze i transport gipsu. Na dworcu ich drogi się rozchodzą, ale wkrótce niektórzy amatorzy zimowego szaleństwa, a dokładnie ich połamane kończyny, ponownie muszą spotkać się z gipsem. 

 

„Narciarze”, reż. Natalia Brzozowska, Polska 1958, 8’: 

Dokument o wyjściu śmiałków na tatrzańskie trasy zjazdowe był pierwszym filmem, do którego Wojciech Kilar napisał muzykę.

 

„Jazz Camping”, reż. Bogusław Rybczyński, 1959, 9’: 

Filmowo-muzyczna relacja z warsztatów jazzowych połączonych z wyjazdem w Tatry.

Dokument w reżyserii Bogusława Rybczyńskiego, doskonale oddając specyficzny klimat jazzowego światka, przedstawia pracę muzyków, zabawę i liczne jam sessions. W górskim spotkaniu wzięli udział m.in.: Jan Zylber, Jan Borkowski, Krzysztof Komeda, Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Trzaskowski, Wojciech Karolak, Jan Ptaszyn Wróblewski, a także gwiazdy świata filmu: Roman Polański, Barbara Kwiatkowska, Teresa Tuszyńska czy Maria Wachowiak. 

 

„Ssaki”, reż. Roman Polański, Polska 1962, 11’: 

Burleskowy film Romana Polańskiego z beztroską, energiczną muzyką Krzysztofa Komedy to tylko pozornie prosta historia dwóch mężczyzn przemierzających pokryty śniegiem świat. Bohaterowie dysponują sankami, ale oczywiście, lepiej jest być wiezionym, niż samemu kogoś ciągnąć – dlatego obaj, przeróżnymi sposobami szukają pretekstu do tego, aby to właśnie ten drugi wlókł je za sobą. Etiuda, określana przez zagraniczne media jako „Czekając na Godota bez słów” zdobyła w 1963 roku I Nagrodę Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W 2018 roku film został zrekonstruowany cyfrowo przez FINA. 

 

„Sceny narciarskie z Franzem Klemmerem”, reż. Bogdan Dziworski, Polska 1980, 11’: 

Dzieło z pogranicza dokumentu i wideo-artu, wynik improwizacji i efekt eksplozji nieskrępowanej wyobraźni twórców – surrealistyczny ciąg obrazów, w których mistrz narciarstwa alpejskiego jest poddawany nieustannym próbom i z niezmiennym uśmiechem na twarzy przeżywa kolejne katastrofy.

 

Więcej: http://www.iluzjon.fn.org.pl/aktualnosci/info/1090/08-03-g-16-00-zima-stulecia-i-repremiera-filmu-wiosna-narciarzy.html

 

 

 


KINO ILUZJON – znajdujące się pod opieką Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA) kino, którego znakiem charakterystycznym jest fioletowy neon. Położone przy ul. Narbutta 50a w Warszawie, w przepięknej części Starego Mokotowa w zabytkowym budynku dawnego kina Stolica. Iluzjon proponuje ambitny repertuar – połączenie klasyki, m.in. z archiwalnych zasobów FINA, i nowości oraz wybór nietuzinkowych wydarzeń filmowych: pokazów specjalnych, spotkań z twórcami, wystaw multimedialnych, seansów z muzyką na żywo, festiwali i przeglądów. ILUZJON należy do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych. Wytrawnych widzów nie odstraszy brakiem popcornu, zachęci zaś bezkonkurencyjnym programem, atrakcyjnymi cenami biletów, przyjaznym otoczeniem, bliskością stacji metra oraz pyszną kawą serwowaną przez Iluzjon Café Bar. ILUZJON cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności i mediów, m.in. okrzyknięty został przez „Gazetę Wyborczą” miejscem magicznym, wyróżniony przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy odznaką „Zasłużony dla Warszawy”, nagrodzony Wdechą (kulturalną nagrodą „Gazety Co Jest Grane 24”) w kategorii Miejsce Roku 2008 oraz polecany jest w alternatywnym przewodniku „Zrób to w Warszawie”.  

 

Więcej na: www.iluzjon.fn.org.pl  

 

 


Obraz Gerd Altmann z Pixabay
 

Top

Strona korzysta z plików "cookie" w celu realizacji usług zgodnie z Regulaminem. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję