seniorzy
Dzisiaj jest, 15 lipca 2025
Warszawawww.booked.net
-7°C
Śnieg
A
A
A
Święty
close
Moto
Moto
Powrót
28.05.2025 / Moto
Senior za kółkiem. Jak nowoczesne formy transportu pomagają zachować niezależność po sześćdziesiątce?

Coraz więcej osób po 60. roku życia prowadzi aktywny tryb życia. Dzisiejsi seniorzy oczekują dostępności usług, rozwiązań i technologii, które pomogą im zachować samodzielność i czynność społeczną. Jednym z obszarów, w którym te potrzeby są szczególnie widoczne, jest mobilność. Z badań wynika, że osoby starsze są bardzo przywiązane do posiadania własnego środka transportu, jednocześnie są też otwarte na zupełnie nowe rozwiązania w tym zakresie. Powoli rozwija się też tzw. rynek senioralny, który coraz lepiej odpowiada na potrzeby tej grupy — od urządzeń wspierających poruszanie się, przez technologie, po nowoczesne rozwiązania transportowe. 

 

Seniorzy w Polsce 

Społeczeństwo Polski systematycznie się starzeje. Według raportu Ministra Polityki Senioralnej[1], osoby w wieku 60+ na koniec 2023 roku stanowiły 26,3% populacji kraju – to blisko 10 mln osób. A prognozy demograficzne są jednoznaczne: do 2050 roku liczba seniorów przekroczy 13 mln, co oznacza, że nawet 40% mieszkańców Polski będzie miało więcej niż 60 lat.

 

Jednak dzisiejsi seniorzy znacząco różnią się od pokoleń swoich rodziców czy dziadków. Coraz częściej to osoby aktywne, świadome i ciekawe świata. Korzystają z internetu, podejmują aktywności fizyczne, uczestniczą w życiu kulturalnym i społecznym, a co najważniejsze — coraz częściej chcą zachować samodzielność i niezależność transportową.

 

Gdy poruszanie się staje wyzwaniem

 

Z wiekiem pojawiają się jednak ograniczenia, które mogą wpływać na swobodę przemieszczania się. Wśród najczęstszych barier komunikacyjnych, na które zwracają uwagę osoby 60+, są:

●      rezygnacja z prowadzenia samochodu z powodu obniżonego refleksu, słabszego wzroku czy stresu w ruchu ulicznym;

●      niedostosowana komunikacja publiczna: zbyt odległe przystanki, brak wind, schody, konieczność przesiadek;

●      ograniczony transport lokalny — szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie autobusy jeżdżą rzadko lub wcale;

●      fizyczne ograniczenia, takie jak problemy ze stawami czy zmniejszona wytrzymałość, które utrudniają dłuższe spacery[2].

Brak mobilności może prowadzić do izolacji społecznej, uzależnienia od pomocy bliskich, a w konsekwencji — do spadku jakości życia. Jednak nie musi tak być. Coraz częściej nowoczesne rozwiązania transportowe stają się alternatywą dla samochodu czy autobusu.

 

Mikromobilność — praktyczna odpowiedź na codzienne potrzeby

 

Mikromobilność to termin, który obejmuje m.in. lekkie pojazdy elektryczne przeznaczone do poruszania się na krótkich dystansach. Do tej kategorii zaliczane są np.:

●      trójkołowe pojazdy elektryczne,

●      lekkie czterokołowce (często z kabiną chroniącą przed warunkami pogodowymi),

●      wózki elektryczne o statusie wózka inwalidzkiego,

●      microcary elektryczne.

 

– Lekkie pojazdy elektryczne mogą być idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie mogą lub nie chcą prowadzić tradycyjnych samochodów, ale wciąż chcą być niezależne komunikacyjnie. Tego rodzaju środki transportu nie rozwijają dużych prędkości, są stabilne, ciche i często nie wymagają posiadania prawa jazdy. W przypadku osób urodzonych przed 1995 rokiem, do prowadzenia elektryków wystarczy jedynie dowód. Dodatkowo część modeli pozwala na jazdę po chodnikach czy parkach. A co najważniejsze, są także bezpieczne i proste w obsłudze – tłumaczy Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.

 

Dla wielu seniorów takie rozwiązanie może stanowić realne wsparcie. Osoby mieszkające samotnie często mają ograniczony dostęp do podstawowych usług i nie chcą być uzależnione od pomocy dzieci czy sąsiadów. Jest też duża grupa osób, które czują się na siłach, by na co dzień korzystać z prostszych pojazdów i szukają sposobu, by dojechać samodzielnie do lekarza, na działkę czy spotkanie towarzyskie. 

 

Seniorzy otwarci na innowacje i alternatywy transportowe

 

Osoby starsze coraz chętniej sięgają po nowe technologie, jeśli tylko odpowiadają na ich realne potrzeby i są łatwe w obsłudze. Z badania[3] przeprowadzonego na zlecenie marki Electroride przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna wynika, że aż 63% respondentów w wieku 55+ korzysta z samochodu jako głównego środka transportu, a wśród mieszkańców terenów wiejskich odsetek ten rośnie do 76%. Pokazuje to, jak ważna dla tej grupy jest samodzielność i możliwość niezależnego przemieszczania się. Równocześnie aż 57% seniorów deklaruje chęć korzystania z pojazdów elektrycznych, gdyby tylko mieli taką możliwość. Wskazuje to na dużą otwartość na nowinki technologiczne — zwłaszcza te, które łączą w sobie ekonomiczność, wygodę oraz troskę o środowisko. Dla seniorów mikromobilność może być praktycznym i symbolicznym krokiem w stronę niezależności. 

 

— Dane pokazują, że osoby starsze nie tylko chcą pozostać aktywne, ale są też gotowe na zmiany i nowe rozwiązania technologiczne, o ile są one dostosowane do ich potrzeb. Warto, by samorządy inwestowały w infrastrukturę wspierającą mobilność seniorów — nie tylko z myślą o ekologii, ale przede wszystkim o jakości życia mieszkańców — podsumowuje Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.

 

Co warto wiedzieć przed podjęciem decyzji?

 

Zanim zdecydujemy się na zakup takiego pojazdu, warto znać kilka podstawowych zasad:

●      przepisy drogowe: niektórymi modelami można poruszać się po chodnikach, inne muszą jeździć po jezdni lub drodze rowerowej;

●      prawo jazdy: w przypadku lekkich czterokołowców elektrycznych często nie jest wymagane (np. dla osób urodzonych przed 1995 r. lub dla pojazdów z homologacją jako wózek inwalidzki);

●      bezpieczeństwo: tego rodzaju pojazdy są bezpieczne i proste w obsłudze, a także przystosowane do użytkowania przez osoby z dysfunkcjami ruchowymi. Warto zapoznać się z instrukcją obsługi, w której znaleźć można niezbędne informacje, np. jak długo działa bateria i jaki jest maksymalny zasięg;

●      możliwość finansowania: istnieje możliwość dofinansowania zakupu lekkich pojazdów elektrycznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Warunkiem uzyskania wsparcia jest między innymi posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności, dysfunkcje narządu ruchu uniemożliwiające samodzielne przemieszczanie się, a także zgoda lekarza specjalisty na użytkowanie pojazdu elektrycznego.

 

Seniorzy to dziś liczna i aktywna grupa społeczna, która wciąż chce być niezależna. Nowoczesne rozwiązania transportowe, takie jak lekkie pojazdy elektryczne, dają im realną możliwość swobodnego przemieszczania się w sposób bezpieczny i komfortowy. Dzięki nim osoby starsze nie muszą rezygnować z prywatnego środka transportu nawet wtedy, gdy z różnych względów nie mogą już prowadzić tradycyjnego auta.

 

 

 

Electroride jest polską, rodzinną firmą założoną w 2017 roku, specjalizującą się w produkcji lekkich pojazdów elektrycznych, takich jak skutery czy minicary. Jest liderem tego sektora w Polsce, a swoje produkty sprzedaje na terenie całej Unii Europejskiej. Wszystkie modele są zaprojektowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie użytkowników, przeznaczone dla szerokiej grupy kierowców. Marka Electroride posiada certyfikat ISO:9001:2015 potwierdzający jej zaangażowanie w zapewnienie najwyższej jakości produktów i usług oraz podkreślającym ciągłe doskonalenie i innowacyjność. Firma wyróżnia się przyjazną obsługą klienta na każdym etapie zakupowym, oferując pełne wsparcie, gwarancję oraz możliwość serwisowania pojazdów door-to-door.



[1] Minister ds. Polityki Senioralnej, Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2023 r. Warszawa, 2024 r.

[2] GUS, „Sytuacja osób starszych w Polsce w 2021 r.”

[3] Badanie przeprowadzone przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna w kwietniu 2024 r. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie liczącej N=315 osób w wieku od 55 lat wzwyż.

 

Top

Strona korzysta z plików "cookie" w celu realizacji usług zgodnie z Regulaminem. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję