seniorzy
Dzisiaj jest, 24 kwietnia 2024
Warszawawww.booked.net
-7°C
Śnieg
A
A
A
Święty
close
Prawo i finanse
Prawo i finanse
Powrót
26.11.2021 / Prawo i finanse
BLACK FRIDAY – VADEMECUM ŁOWCÓW OKAZJI
  • Konsumencie, Ty masz łapać okazje, nie one Ciebie! Obejrzyj webinar UOKiK i ECK: „Black Friday – VADEMECUM ŁOWCÓW OKAZJI”.

  • Realne problemy konsumentów, czerwone flagi e-zakupów oraz edukacyjne symulatory zakupowe– o tym porozmawiamy już dziś o godz. 10.00, na kanale UOKiK na YouTubie.

  • Warto, abyś wiedział, do czego zobowiązani są sprzedawcy i jakie masz prawa. Przypominamy o tym.

[Warszawa,26 listopada 2021 r.]„Sprawdź setki produktów w niskich cenach”, „z nami oszczędzisz najwięcej”, „promocje wszystkich największych sklepów”. Ruszył szał wyprzedaży – rozpoczął się Black Friday! Co roku UOKiK otrzymuje skargi od konsumentów, którzy dali się złapać wsidła promocji – dotyczą one m.in. żonglowania cenami czyli stwarzaniapozoru, że promocja jest atrakcyjna -poprzez podnoszenie ceny kilka dni wcześniej. Tego typu działania mogą stanowić nieuczciwe praktyki rynkowe, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelnościi uczciwości względem klientów.

 

– Najważniejszym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. Podczas „super okazji” warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują te same prawa konsumenckie. Prawo do reklamacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach– tłumaczy Prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

 

 

Vademecum łowców okazji

- Podczas wyprzedaży Black Friday jednymi z popularniejszych produktów są sprzęty elektroniczne, w tym telewizory. Przypominamy, że w przyszłym roku odbiorcy telewizji naziemnej będą korzystać z nowego standardu nadawania sygnału - DVB-T2/HEVC. Większość telewizorów wyprodukowanych w ostatnich latach jest dwusystemowa, czyli wyposażona w możliwość odbioru obecnego systemu - DVB-T, jak i nowego - DVB-T2. Jednak kupując nowy telewizor zweryfikujmy, czy odbiornik ma funkcje przystosowane do wprowadzanego standardu – dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

 

 

 

Kupujesz w sklepie stacjonarnym?

 

  • Czy mogę reklamować towar?

Tak. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia jego wydania. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy towar został przeceniony ze względu na wadę i zostałeś o tym poinformowany.

 

  • Czego mogę żądać przy reklamacji?

Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzeć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna (np. uszkodzona powłokaeleganckiego obuwia), możesz żądać odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację,powinieneśposiadać dowód zakupu – może to być m.in. paragon, faktura VAT, wyciąg z karty.

 

  • Czy mogę zwrócić produkt?

Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.

 

  • A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?

Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

 

 

Wolisz kupować przez internet?

 

  • W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?

W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża, możesz odstąpić od umowy.

 

  • Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?

Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. rzeczy wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem, zasłony na wymiar Twojego okna), odpieczętowane płyty lub gry. Pamiętaj, że ponosisz koszty odesłania produktu do sprzedawcy.

 

  • Jak najbezpieczniej zapłacić?

Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formą zapłaty. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury chargeback.W tym celu musi złożyć w nim reklamację. Następnie dokumenty są przekazywane do odpowiedniego centrum rozliczeniowego, które kontaktuje się w tej sprawie ze sprzedawcą. Cała procedura przebiega bez konieczności Twojego czynnego udziału. Jeśli Twoje żądanie jest zasadne, otrzymasz zwrot wszystkich utraconych środków na konto.

 

Jeśli obawiasz się płacić za zamówienie z góry – wybierz płatność za pobraniem. Jest to rodzaj przesyłki kurierskiej, za którą adresat płaci dopiero w momencie odbioru. To dobre rozwiązanie w przypadku zamawiania wartościowych produktów lub testowania nowego sklepu internetowego.

 

 

 

 

BEZPŁATNE PORADY: 26 listopada (piątek), godz. 10.00.

Po więcej wskazówek zapraszamy już dziś o godzinie 10.00podczas webinaru: Black Friday – VADEMECUM ŁOWCÓW OKAZJI. Dowiesz się więcej, nie tylko o swoich prawach, ale poznasz również najpopularniejsze sztuczki sprzedawców. Na Twoje pytania odpowiedzą eksperci UOKiK i ECK oraz Rzeczniczka Konsumentów w Białej Podlaskiej.

Oglądaj nas na kanale UOKiK na YouTube. Zapraszamy do udziału i zadawania pytań.

 

Bezpłatną pomoc konsumencką na co dzień otrzymasz w następujących miejscach:

  • Infolinia Konsumencka: w sprawach prostych bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16.
  • Konsumenckie Centrum E-porad - [email protected].
  • Rzecznicy konsumentów w Twoim mieście lub powiecie - www.uokik.gov.pl/pomoc.
  • Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - www.uokik.gov.pl/wiih.
  • Europejskie Centrum Konsumenckie: w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: https://konsument.gov.pl/

Więcej informacji na www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

 

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail:[email protected]
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Inspekcja Handlowa – w Twoim województwie

 


Obraz wiodący: KTkato z Pixabay

Top

Strona korzysta z plików "cookie" w celu realizacji usług zgodnie z Regulaminem. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję