seniorzy
Dzisiaj jest, 28 marca 2024
Warszawawww.booked.net
-7°C
Śnieg
A
A
A
Święty
close
Rozmaitości
Rozmaitości
Powrót
03.06.2022 / Rozmaitości
Pandemia zmieniła hierarchię wartości ponad połowy Polaków. Jesteśmy bardziej troskliwi, mamy więcej czasu dla bliskich.

Dwa lata COVID-19 wpłynęły na wiele obszarów życia Polaków. Jak wynika z badań zrealizowanych dla marki Berimal, najbardziej ucierpiało nasze zdrowie oraz samopoczucie psychiczne. Jednak ostatnie miesiące sprawiły również, że zmianie uległa hierarchia wartości. Blisko połowa Polaków zaczęła zwracać większą uwagę na stan zdrowia bliskich, a 58% ma więcej czasu dla rodziny. Prawie 90% deklaruje, że okazywało troskę osobom w swoim otoczeniu[1]

 

Panująca przez dwa lata pandemia COVID-19 przyczyniła się do zmiany hierarchii wartości u blisko połowy mieszkańców naszego kraju. Zdrowie, samopoczucie bliskich, rodzina – to właśnie te elementy stały się ważniejsze niż w okresie poprzedzającym pandemię. Na znaczeniu zyskało również bezpieczeństwo finansowe, szczególnie wśród kobiet (47% kobiety, 38% mężczyźni).  


W znacznie mniejszym stopniu niż zdrowie, ważny był dla nas rozwój osobisty oraz praca[2].

 

Wartości, które zyskały dla nas na znaczeniu po dwóch latach COVID-19:

·       48% - stan zdrowia naszych bliskich,

·       47% - własny stan zdrowia, 

·       45% - troska o najbliższych,

·       44% - rodzina,

·       43% - bezpieczeństwo finansowe,

·       37% - wolność osobista,

·       34% - stan zdrowia przyjaciół

·       28% - przyjaciele,

·       26% - stan zdrowia współpracowników,

·       25% - rozwój osobisty,

·       24% - praca[3],

 

Wśród wartości, które straciły na znaczeniu, na pierwszy miejscu znalazły się podróże. Pandemia, związane z nią obostrzenia, a także konieczność troski o zdrowie swoje i najbliższych sprawiły, że dla 30% Polaków wyjazdy turystyczne okazały się mało istotne. Dla co 10. osoby w ogóle nie były ważne. Największy spadek znaczenia podróżowania można było zaobserwować u osób w wieku 56-70 lat (spadek o blisko 40%)[4].  

 

„Jak się czujesz?” najpopularniejszym pytaniem podczas pandemii?

 

Stan zdrowia bliskich stał się naszą nadrzędną wartością. Potwierdzają to również wyniki badań zrealizowanych dla marki suplementu diety Berimal, z których wynika, że 9 na 10 Polaków po dwóch latach pandemii COVID-19 deklaruje troskę o osoby w swoim otoczeniu. Najczęściej troszczyliśmy się o rodziców, teściów (65%), partnera lub partnerkę (64%), dzieci (63%) oraz rodzeństwo (47%). 

 

Najpopularniejszym wyrazem troski okazało się zainteresowanie stanem zdrowia bliskich i pytanie: „Jak się czujesz?/Co u ciebie słychać?” (80%), oferowanie emocjonalnego wsparcia (61%), zachęcanie do wykonywania badań diagnostycznych (52%). W dalszej kolejności polecaliśmy wizyty u sprawdzonych specjalistów i lekarzy (44%), zachęcaliśmy do zdrowego odżywiania (43%) oraz regularnej aktywności fizycznej (36%)[5].

 

Warto również wspomnieć o tym, że troskliwość mogłaby być nazywana narodową cechą Polek. Porównując poziom troski o najbliższych ze względu na płeć, aż 92% kobiet troszczyło się w okresie pandemii COVID-19 o osoby w swoim otoczeniu  (dla porównania – 81% mężczyźni). 

 

Czas pandemii pokazał, że jesteśmy niezwykle troskliwym i opiekuńczym narodem. Widać to szczególnie wśród kobiet. Prawie każda z nas (92%) podczas epidemii troszczyła się o osoby w swoim otoczeniu – rodziców, teściów, partnera, dzieci. Co więcej, jak wynika z badań, które zrealizowaliśmy, blisko co druga Polka troszczyła się również o swoje przyjaciółki – 45%. Niezwykle budujące jest to, że mimo wymagających i trudnych okoliczności, nie zapominaliśmy o naszych bliskich i dbaliśmy o siebie – nawzajem. A warto wspomnieć, że to kobiety w większym stopniu pod kątem zdrowia i samopoczucia odczuły negatywne skutki ostatnich dwóch lat – dodaje Agata Polasz, Brand Manger marki suplementu diety Berimal, która zrealizowała badania dotyczące wpływu pandemii na zdrowie i wartości Polaków.  

 

Więcej czasu dla rodziny 

 

Okres pandemii wpłynął na różne aspekty codzienności Polaków. Największą dostrzegalną zmianą po dwóch lat COVID-19 jest zmiana stylu życia oraz zyskanie większej ilości czasu dla rodziny i bliskich. To właśnie ten obszar wskazywany jest jako  pierwszy w zakresie widocznych zmian wywołanych dwuletnią epidemią.  

 

Wpływ dwóch lat pandemii na różne aspekty życia:

·       58%- ma więcej czasu dla rodziny,

·       51% - odczuwa częste spadki nastroju, 

·       49% - zyskało więcej czasu dla siebie, 

·       47% - chodzi częściej na spacery, 

·       42% - tryb życia stał się bardziej siedzący, 

·       38% - odkryło nowe pasje i zainteresowania, 

·       41% - żyje w ciągłym stresie,

·       36% - ma poczucie wycofania, 

 

Porównując wpływ pandemii na różne obszary życia kobiet i mężczyzn, można zauważyć większy wpływ ostatnich dwóch lat na życie Polek. To Polki w większym wymiarze niż mężczyźni zaczęły odczuwać częste spadki nastroju (58% kobiety, 42% mężczyźni), ich tryb życia stał się bardziej siedzący przez pracę w trybie home office (48% vs 36%), miały poczucie życia w ciągłym stresie (47% vs 35%) i większe poczucie wycofania (42% vs 29%). 

 

Warto też zauważyć, że grupą wiekową, niezależnie od płci, która w ostatnich dwóch latach żyła w największym stresie, były osoby w wieku 18-34 lata – aż 49%, czyli co druga osoba w tym przedziale wiekowym. To ta grupa wiekowa odczuwała też największe zaburzenia koncentracji (41%) oraz częste spadki nastroju – aż 59%. 

 

 

 

 

 

 

 

Wszystkie dane przytoczone w materiale pochodzą z raportu przygotowanego na zlecenie marki Berimal: „Świadomość i działania Polaków w okresie COVID-19”, zrealizowanego przez Instytut Badawczy Zymetria w lutym 2022 roku. Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI w społeczności Zymetrii. N = 700. 

 

USP Zdrowie jest liderem na rynku produktów i leków bez recepty w Polsce. W swoim portfolio posiada marki, które od lat cieszą się zaufaniem konsumentów i farmaceutów,  m.in. Ibuprom, Apap, Gripex, Verdin, Stoperan, Xenna i Multilac. Więcej infomacji o firmie: www.uspzdrowie.pl

 


[1] Raport marki Berimal: „Świadomość i działania Polaków w okresie COVID-19”, przygotowany przez Instytut Badawczy Zymetria, 2022 r. 

[2] Jak wyżej 

[3] Jak wyżej 

[4] Jak wyżej 

[5] Jak wyżej 

 


Obraz joaopaulo_live2 z Pixabay

 

Top

Strona korzysta z plików "cookie" w celu realizacji usług zgodnie z Regulaminem. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję